Den 27/9 åker vi ett gäng medlemmar till Njupeskär för att fota. Vi stannar där till 29/9. Vi kommer att bo på vandrarhemmet
Fulufjällsgården ett par km från Naturrum i Njupeskär.
Boendet kostar 450kr för båda nätterna. Vi kommer att åka egna bilar och det är lämpligt att åka 3 st i varje bil och dela på bensinkostnaden. Mat medtagas själv eller ni kan äta vid restaurangen vid Naturrum.

Fram t.o.m 30/8 går det bra att anmäla sig. Ni kan anmäla er på mailadressen: fotofornby@gmail.com
eller ringa Micke 070-595 89 78

Lite info om Fotoklubb Fornbys fotoutflykt till Njupeskär

Var bor vi
Vi kommer att bo på Fulufjällsgården, ett vandrahem som ligger några km från naturrum vid Njupeskär. Priset är 450 kr för boendet och det gäller båda nätterna. Man sover 3-4 personer i varje rum. Det finns en samlingslokal där man kan sitta och äta och dessutom så finns där en projektor för bildvisning. Jag kommer att ta med min dator för att koppla upp den mot projektor. Därför vore det kul om så många som möjligt kunna ta med egna bilder som vi alla kan titta på. Ladda ner bilderna på en minnessticka. Ta med lakan och örngott, Kudde och täcken finns där.

Mat
Var och en tar med sin egen mat. Bestick, tallrikar och glas finns på vandrarhemmet. Det finns 2 st kylskåp för förvaring av maten, men jag rekommenderar att den som har en kylbox tar den istället (det blir ganska trångt i kylskåpen när alla lagt sin mat där). Vid Naturum finns också en restaurang som serverar lunchmat.
När jag var där förra året så hade jag smörgås, fil och pålägg med mig till frukostarna. Till lunchen åt jag ena dagen på restaurangen och andra dagen hade jag en ”färdigrätt” som jag åt. På kvällen åt jag soppa och smörgås. Jag fick ett bra förslag av en av deltagarna: Det finns en nybyggd slogbod med grillplats halvvägs upp till fallet. Vi skulle gemensamt bestämma en tid där och grilla korv som lunch.

Utrustning
Eftersom vi är där på hösten så kan vädret skifta rätt mycket så det gäller att med sig kläder både för höst och vinterväder. När jag var där förra året så var det 4-5 grader kallt på morgonen för att senare på dagen bli 17-18 grader varmt. Det gäng som förra året var kvar en dag till fick några cm snö på morgonen.
Min erfarenhet av Njupeskär är det finns så många olika motiv så det gäller att ta med utrustning så det täcker alla områden. Korta och långa objektiv, stativ, väska, filter etc.

Resa
När vi ska resa till Njupeskär så är det bra om vi kan samla ihop oss i bilarna och betala bensinpengar till den som håller med bil. 3 st i varje bil är lagom eftersom vi ska ha en hel del utrustning med oss. Den som redan nu vet att han kan ha bilen kan anmäla det till mig på mailadress fotofornby@gmail.com eller ringa 070-595 89 78.

Vad och var ska man fota
Man parkerar bilen vid Naturrum och utgår från den platsen.
Njupeskärsfallet är för de flesta höjdpunkten på resan. Det är ca 2-3 km att vandra från naturrum. Vandringsleden är välordnad och lätt att vandra på. På vägen dit så passerar man en myr med en liten tjärn, där är det fotovärt om man gillar den typen av landskap. Man passerar också en liten å som man kan stanna och fota vid. När man kommer högre upp så är det fina vyer runt omkring i landskapet. Det ska finnas en annan väg till fallet men den har jag aldrig gått själv så jag kan inte säga vad det finns att fota efter den vägen.
Vid naturrum kan man fota lavskrika, en orädd fågel som gärna tar den mat man har med sig. Rekommenderar att ni tar korv eller nötter med er för att mata dom. Det kommer andra fåglar till matningen också, bl.a tofsmes, talltita och nötväcka. När jag var där förra året så kom en räv till matningen och åt av maten. Den var som närmast endast 4-5 meter från mig och uppehöll sig ca 10min på platsen innan den gick sin väg. Men den turen kanske vi inte har i år.
Det finns ett par andra ställen är värda ett besöka när vi ändå är där.
1997 kom ett av de värsta regn och åskväder som upplevts i Sverige Man åker in till vänster efter ån vid Mörkret drygt 1 mil till en vändplats sedan får man gå några hundra meter.
Fulubågan, som är ett av Fuluälvens biflöden. Det är en serie små vattenfall som ligger som etage längs älven. Mycket vackert och fotovärt. Vägbeskrivning: följ vägen från Särna mor Gördalen. Åk igenom Mörkret och fortsätt till Tjärnvallen. Parkeringen ligger på högersida. Därifrån är det några km på en stig innan. ni är framme.

Några inspirationsbilder från Njupeskär

Fallet i Njupeskär
Myren med tjärnen på väg till fallet
Bäcken på väg till fallet
Lavskrika fotad i närheten av Naturrum
Tursamma mötet med räven när vi matade lavskrikan