Örskär 2020

Några intryck och bilder från Fotoklubb Fornbys medlemsresa till Örskär den 18-20 september 2020

Örskär är en ö på ca 2x2km stor som ligger utanför Gräsö i Uppland. Ca 80 % av ön är naturreservat och resterande 20 % har sommarstugor och ett vandrarhem. Vandrarhemmet är inhyst i logementen som användes när det var militäranläggning. Bredvid logementen finns en fungerande fyr, numera helautomatiserad.
Naturreservatet är mycket intressant ur fotograferingssynpunkt. Landskapet är vackert med klippor som skiftar i svagt röd rosa. På vårarna finns det gått om olika orkidéerarter. Det är en bra fågellokal där fåglarna mellanlandar både på våren och hösten för vidare färd. Vi hade dock lite otur med vindarna så vi fick se väldigt få fåglar, havsörnar , hägrar , knölsvan och skarvar var vad vi fick se men på långt håll.

Vi var 9 st (Anna,Anne,Suzanne,Maria,Lars-Åke,Kenneth,Torbjörn,Staffan och Micke) från Fotoklubb Fornby som åkte dit. Vi startade vid 9-tiden på morgonen.

Här hämtar jag upp Kenneth och Suzanne

Vi hade bestämt att vi skulle sammanstråla vid Gävle bro för att ät lunch.

Här är ett hungrigt gäng
som ska välja mat

Färden går vidare till Öregrund där väntar färjan över till Gräsö

Färjan vid gräsö

Ca 2 mils bilfärd och ny väntan. Den båt som hämtar oss ny ägs av vandrarhemmet och har plats för 10 personer.

Det blev en hel del packning som skulle transporteras till örskär
Anna och Staffan sitter och är förhoppningsfulla över helgäventyret
Maria,Anne och Torbjörn lassar av sin packning på Örskär

Nu väntar en promenad på 1,5km till fyren och vandrarhemmet. Lyckligtvis så fanns det kärrar att dra packningen på.

Efter promenaden väntade en välbehövlig kaffepaus. Lars-Åke och Kenneth njuter av kaffet

Efter kaffet väntar fotografering. Vi fick en ganska bra solnedgång men tyvärr så skymdes solen då och då av lite moln.

Anna ,Anne,Maria,Suzanne och Torbjörn väntar in solnedgången
Staffan och Lars-Åke väntar också
En solnedgångsbild på fyren och en av stugorna som vi bodde i

Ny dag. Några gick upp med solen och fotade och några tog lite sovmorgon. Efter det så väntade en vandring på ca 2km för att se om det fanns några fåglar att fota , Tyvärr så blev det inte som vi hoppades. Vi gick tillbaka och träffades kl 13:00 för att äta lunch på vandrarhemmets restaurang.

Samling för lunch
Hungriga och med raska steg till restaurangen
Vi hinner med att studera andras foton vid restaurangen. Här beundrar Anne och Marie en bild
Mätta och belåtna. Micke och Staffan i förgrunden. Kenneth,Lars-åke och Torbjörn i bakgrunden

Det blåste lite på dan på lördagen, så det blev några häftiga blåstbilder.

Liite vågsskvalp

På lördagkväll blev det stjärnfotografering.

Tjejernas stuga på den stjärnklara kvällen

Söndag morgon gick hela gänget man ur huse för att fota soluppgången.

Soluppgången

Kl 13:00 skulle vi vara ur stugorna och vi hann med att gå en naturstig på området. Det blev en hel del macrofotografering under den promenaden.

sent blommande blåklocka

Sammanfattningsvis så hade vi alla en underbar helg. Vi var där för att fotografera och det blev mycket av den varan. Men mellan fotograferingsturerna så haglade skämten mellan varandra och jag tror att alla trivdes med utflykten. Vi var överens om att det mycket väl kan bli ett nytt besök på Örskär ett annat år.

Micke
Fotoklubb Fornby